وبلاگ میزیتو نرم افزار گانت چارت | این نرم‌افزارها چه کاربردی در مدیریت پروژه دارند
میزیتو؛ نرم‌افزار مدیریت کسب‌وکار
میزیتو، بهترین نرم‌افزار مدیریت پروژه آنلاین، ابزار دورکاری و مدیریت کسب‌وکار با رویکرد شبکه‌اجتماعی است که با استفاده از آن می‌توانید فرآیندهای سازمانی خود را مدیریت کنید و با همکاران خود در لحظه ارتباط داشته باشید.
بیشتر بخوانید

نرم افزار گانت چارت | این نرم‌افزارها چه کاربردی در مدیریت پروژه دارند

منتشر شده در ۳ ماه پیش

زمان خوانش دقیقه

انتشار ۳ ماه پیش

خوانش دقیقه

نرم افزار گانت چارت چیست؟
نرم افزار گانت چارت، ابزاری است که امکان استفاده از نمودارهای گانت را برای شما ایجاد می‌کند. این نمودار کاربرد بسیار بالایی در مدیریت پروژه دارد و با استفاده از آن می‌توان وظائف را به سادگی مدیریت کرد. اما این نمودار و این نرم‌افزارها چه کاربردهایی دارند و چگونه باید از آن‌ها برای مدیریت پروژه استفاده کنیم؟ در این مطلب از میزیتو به این سوال‌ها پاسخ داده‌ایم.
 


کاربرد نرم افزار گانت چارت در مدیریت پروژه چیست؟
نرم افزار گانت چارت یکی از ابزارهای مناسب برای ایجاد نمایی بصری از پروژه است که توسط هنری گانت ابداع شد. از نمودار گانت موجود در این نرم‌افزارها می‌توان برای ایجاد فهرستی از تسک‌های اصلی و فرعی در پروژه استفاده کرد. این وظائف در قالب نمودار گانت، یک جدول زمانی برای تسک‌ها را تشکیل می‌دهند. بنابراین استفاده از این نرم‌افزارها باعث می‌شود که مدیران پروژه بتوانند مشکلات مرتبط با زمان‌بندی و مهلت‌های تحویل را با دقت بالاتری شناسایی کنند.
یک کاربرد مهم دیگر نمودار گانت در مدیریت پروژه این است که با استفاده از آن می‌توان وابستگی کارها را نیز نشان داد. این یعنی اعضای تیم و مدیران می‌دانند که کدام کار اولویت بیشتری دارد و شروع یک کار نیازمند پایان کدام کار است؟ این ابزارها همچنین می‌توانند نشان دهنده اطلاعاتی مانند زمان در نظر گرفته شده برای انجام یک کار و مسئولیت‌های افراد برای انجام آن باشند.
 
استفاده از نرم افزار گانت چارت چه مزایایی دارد؟
نمودار گانت یکی از پرکاربردترین ابزارها برای مدیریت پروژه است. همین مساله باعث شده است پلتفرم‌های جامع مدیریت پروژه مانند میزیتو دارای ابزار داخلی نمودار گانت باشند. این ابزارها کاربرد بالایی در پیگیری پیشرفت پروژه دارند. در ادامه با برخی از مزایای این نمودار برای مدیریت پروژه آشنا می‌شویم.


ایجاد نمایی بصری از تمامی وظائف
نرم افزار گانت چارت تمامی تسک‌ها را در قالب یک نمودار به شما نشان می‌دهد. این نمایش بصری کار مدیر پروژه را برای تمرکز بر تمامی موارد بهبود و تمامی نیازها و ... آسان می‌کند. برای مثال ممکن است با داده‌های در لحظه متوجه شوید که یکی از وظائف با سرعت کندی در حال انجام است و بخواهید منابع بیشتری را به آن اختصاص دهید یا فردی دیگر را برای انجام آن وظیفه در نظر بگیرید.


نمایش زمان شروع و پایان هر وظیفه
در نرم افزار گانت چارت، هر وظیفه دارای یک بخش رنگی است که نقطه شروع و پایان آن روی نمودار زمان را می‌توان تشخیص داد. بنابراین مدیریت حجم و گردش کار برای مدیران پروژه با این ابزار آسان می‌شود. برای مثال اگر بدانید که یک وظیفه زودتر تمام می‌شود می‌توانید از فردی که آن را انجام می‌داده برای کمک به انجام وظیفه‌ای دیگر استفاده کنید.

 


چرا استفاده از نرم افزار گانت چارت ایده خوبی برای مدیریت پروژه است؟
کار با نمودارهای گانت آسان است و در عین حال این نمودارها به مدیران پروژه کمک می‌کنند تا بتوانند تمامی وظائف مورد نیاز برای اجرای پروژه را تجسم کنند. قرار گرفتن تسک‌ها در محور زمان نیز باعث می‌شود تا ردیابی زمانی وظائف با استفاده از این ابزار آسان شود. برای مثال در یک پروژه تعریف شده در بخش ساخت‌وساز، مراحل کار بر اساس وظائف قابل تشخیص هستند و مدیران پروژه می‌توانند بر توزیع کار نیز مدیریت و نظارت داشته باشند و در صورت بروز مشکلات، از راهکارهای جایگزین استفاده کنند.


نکات استفاده از نرم افزار گانت چارت برای مدیریت پروژه
برای استفاده از نرم افزار گانت چارت در مدیریت پروژه پیش از هر چیز باید تمامی وظائف را تعریف کنید. بنابراین استفاده از این نرم‌افزار بعد از مراحلی مانند برنامه‌ریزی پروژه انجام می‌شود. در ادامه باید زمان مورد نیاز برای انجام هر وظیفه را تعیین کنید. تعیین این زمان می‌تواند بر اساس تجارب پیشین باشد. شما برای تعیین این زمان می‌توانید از مشاوره افراد متخصص در همان زمینه کاری نیز استفاده کنید. همچنین در صورتی که یک وظیفه مقیاس بزرگی دارد بهتر است آن‌ها را به بخش‌ها یا اجزای کوچک‌تر تقسیم کنید.
 
مرحله بعدی تعیین وابستگی‌ وظائف است. باید تعیین کنید که کدام دو وظیفه دارای وابستگی دارند. برای مثال ممکن است یک وظیفه برای انجام نیازمند دریافت خروجی وظیفه دیگر باشد که این وابستگی‌ها در اولویت‌بندی وظائف نیز تاثیر دارند. بله! اولویت‌بندی نیز یکی از دیگر مهم‌ترین مراحل در ایجاد نمودار گانت با استفاده از نرم افزار گانت چارت است.


با میزیتو به نمودار گانت برای مدیریت پروژه دسترسی دارید
یکی از بهترین روش‌ها برای آشنایی با نحوه استفاده از نمودار گانت برای مدیریت پروژه این است که از ابزار داخلی گانت چارت در میزیتو استفاده کنید. برای این منظور کافی است در پنل کاربری میزیتو وارد بخش تنظیمات پروژه، سپس تنظیمات پروژه پیشرفته شده و روی دکمه ماژول‌ها کلیک کنید. بعد از فعالسازی گانت چارت، تب آن برای شما نمایش داده می‌شود.
 
برای تنظیم این نمودار در میزیتو این امکان‌ها برای شما وجود دارند:
•    تعیین محدود زمانی
•    ایجاد فاز برای پروژه
•    امکان ویرایش فاز
•    امکان حذف فاز
•    نمایش فاز در نمودار گانت
•    ایجاد وظیفه در گانت
•    جابجایی وظیفه
•    نمایش وظیفه در نمودار گانت
•    تغییر زمان شروع و پایان وظیفه
•    نمایش درصد پیشرفت وظیفه در گانت
•    ایجاد وابستگی


مدیریت وظائف در پروژه با ابزار گانت چارت میزیتو
میزیتو یک پلتفرم کاربردی برای مدیریت انواع پروژه و همچنین ایجاد قابلیت دورکاری و قابلیت همکاری همزمان در کسب‌وکارهای مختلف است. میزیتو برای تسهیل مدیریت پروژه ابزارهای متعددی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به ابزار گانت چارت، ایجاد پرونده مشتری، ابزار چت داخلی، ابزار صورتجلسه و بسیاری از ابزارهای کاربردی دیگر اشاره کرد. برای بهره‌مندی از این ابزارها کافی است در سایت ما ثبت نام کنید.


سوالات متداول
نمودار گانت چیست؟
گانت چارت یک نمودار میله‌ای است که می‌توان از آن برای برنامه‌ریزی وظائف پروژه بر اساس برنامه زمان‌بندی استفاده کرد.
 

نمودار گانت توسط چه کسی ابداع شد؟
این نمودار توسط هنری گانت در حدود سال‌های ۱۹۱۰ تا ۱۹۱۵ میلادی ابداع شد.
 

تفاوت نمودار گانت سنتی و مدرن در چیست؟
در نمودارهای گانت مدرن، امکان تعیین وابستگی کارها نیز وجود دارد که عامل مهمی در مدیریت وظائف در پروژه است.
 

شاید این مقالات هم برای شما جذاب باشند:
لینک مقاله کپی شد!